به قلم مدیر عامل…
من عبدالکریم نعناکار، نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس هستم؛ اما این صفحه جایی باشد بین من و شما… گاهی برای تعامل فارغ از ماجرای حمل و نقل، فقط برای به اشتراک گذاشتن بخشی از آنچه دوست دارم که دیده شود و با هم مرور کرده باشیم، گرچه می دانم و می دانید… اما همین نکات هستند که افکار و نگرش ما را جهت می دهند… دلنوشتههای من در حقیقت بُرادههای خاطرات یک روز کاری است. بند به بندش حکایتی دارد و هر کدام کلید واژهای برای یک خاطره است.
مدیریت کارکنان دانشی
مدیریت کارکنانی که هر یک از آنها خودش را در عمل محور منطق، استدلال و دانش شغلی میداند، ساده نیست، نیاز به صبوری،هدایت و رفتار پدرانه با چاشنی حمایت دارد.
نه به پیش داوری
شما به عنوان یک مدیر، موظف هستید با اطلاعات در دسترس و تحلیل دادهها پیش بینی کنید ولی حق پیش داوری ندارید. این خبط به احتمال قوی باعث صدور حکم خطا میشود.
شغلت را تغییر بده
اگر جوان هستید و با مدیرتان حال نمیکنید و این مدیر و یا سیاستش ماندگار است حتما محل کارتان را عوض کنید ، تحمل سی سال کار کردن تا زمان بازنشستگی بسیار عذاب آورتر است تا چند روز بدنبال شغل جدید بودن.
چشم انداز فضایی
خودخواهی است که سطخ توقعات یک مدیر آنقدر بالا باشد که عدم محقق شدنش را گردن کارکنان بیندازد و این بهانه ای برای فحش و ناسزا به زیردستان شود.آقا جان چشم انداز سازمانت را فضایی نبین، معقول و منطقی نگاه کن و البته دست یافتنی
به بهانه غدیر
امام علی فرمود: ای مردم از من سوال کنید که در سینه من دانش بسیاری است. ابن کوا سردسته خوارج برخاست و از امام پرسید: از جایی که شما ایستاده اید تا عرش خدا چقدر فاصله است؟امام فرمود: مادرت به عزایت بنشیند ای پسر کوا برای یادگیری بپرس نه برای مچ گیری. پرسش و پاسخ بین مدیران و کارکنان باعث افزایش سطح آگاهی میشود اما سعی کنید به منظور مچگیری سوالی پرسیده نشود.
ارج نهادن به توان داخلی
به توانایی نیروهای درون سازمانی نسبت به کارشناسان بیرونی بیشتر اعتماد کنیم. کارشناسان خارجی معمولا مدعی، لفاظ و گران هستند.قدردانی از عملکرد مثبت مدیران و کارکنان مهمترین عامل خلق انگیزه است.
رشوه در این آشفته بازار
یکی از موضوعاتی که منو این روزها خیلی اذیت میکنه، وجود برخی موظفین دولتی در سازمانهاست که با گرفتن وجوهی وظایف قانونی خودشونو انجام میدن و فضای کسب و کار را آلوده میکنن. اصلاح این ساختار بسیار سخته ولی ممکنه.
حلم در قضاوت
برای قضاوت در تکالیف محوله سازمانی قبل از صدور حکم همه جوانب کار و گفتههای طرفین را با دقت بشنوید. دلیل بسیاری از چالشهای سازمانی قضاوت نادرست از ناحیه مدیران و یا کارکنان است. در قضاوت صبور باشید.
وجه عاطفی سازمان
انسان یک موجود عاطفی است و راه برونرفتی هم ندارد. در کسب و کار، شرکتی پیروز است که با کارکنان و مشتریانش پیوندهای عاطفی مستحکمتری برقرار کرده باشد.
بیان قاطع و واضح
مدیری که در زمان پاسخگویی علیرغم اطلاعات ناکافی اما با قاطعیت و محکم جواب میدهد، بهتر اعتماد به نفس را به پرسنل تحت امر منتقل میکند تا کسانی که پاسخ درست و واقعی را با تردید و بریده بریده منتقل میکنند. اخبار اقدامات درست، واقعی و به روز را باید با قاطعیت و محکم اطلاعرسانی کرد.
هنر ارائه گزارش از اقدامات
بعضی از مدیران اقدامات بینظیر و گاه بیبدیلی را به سرانجام میرسانند و باعث افزایش درآمد و یا کاهش هزینهی معناداری در سازمان میشوند اما از تحلیل و ارائه این خدمات عاجزند، تلاش کنید تا آنها را نیز در بعد دوم یعنی «ارائه گزارش خوب از این اقدامات» پرورش دهید.
نکتهای در پس مزاح
اومده میگه حاج آقا ماموریت تمام، انشاالله نظرتون نسبت به من مثبت باشه؟ به شوخی بهش میگم من کی نظرم به تو منفی بوده که حالا مثبت باشه؟ فعلا داره این جوابو تحلیل میکنه!
ترفندهای ریز و درشت
اینکه برای ملاقات با همرده خود در سازمانی دیگر درخواست وقت کنید لازم است اما اگر هدف سازمان دوم دفع الوقت و فوت مطلوب است، شکستن این الزام لازمتر است.
باید شیوهای دیگر برگزید
بعضی از کارشناسان علیرغم داشتن توانایی و دانش شغلی، بصورت ارادی یا در اثر ضعف شخصیتی در جستجوی مقام و منزلت هستند، این اشخاص به شکل مشهودی در بین همکارانشان از کمترین محبوبیت برخوردارند. جهت خلق محبوبیت اقدام، عمل، همکاری و زبان لین نیاز است.
حمله بهترین دفاعه
نگذارید کارها شما را درگیر روزمرگی کند، در حد وسعتان به اصلاح امور بپردازید. بجای هجوم آوردن کارها، شما به سمتش هجوم بیاورید.
دام حاشیههای سازمانی
بنگاههای بزرگ همانند دولتها گروه یا دستههای مخالف و رودرو دارند که کمترین تلاششان انتشار شایعات کذب و بیاساس است، اینکه شما در دامن این شایعهها کشیده نشوید هنر مدیریت شماست. اعتنا نکنید چون حاشیهها همیشه به متن ضربه زده است.
باید مایل باشید و قادر
تمام گره های کاری قابل حل هستند به شرطی که اراده خلل ناپذیر و انگیزه کافی برای سرانجام آن وجود داشته باشد.
حمایتگر واقعی
وَ شاوِرهُم فِی الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَى اللَّهِ ۚ وقتی راهبرد انجام یک پروژه را تایید میکنیم و در پی آن، مدیریتش را به یکی از کارکنان میسپاریم حق نداریم با سخنان مایوسکننده همکارمان را بی انگیزه کنیم.
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
راه کج به مقصد نمیرسد، نگویید: بعضاً رفتند و کامشان شیرین شد و ما چون مراعات کردیم، عقبیم، فراموش نکنید هدف، تلذذ از راه و بین راه نیست، هدف سر منزل مقصود است که برای کجروان هرگز حاصل نخواهد شد.
زمان مناسب تشویق و تنبیه
تشویق و تنبیه دو ابزار بسیار مهم مدیریتی هستند، استفاده به جا و به موقع از آنها در پیشرفت کسب و کار و ارتقاء توانمندیهای پرسنل بسیار موثر است، مراقب باشیم با یک حرکت هیجانی و یا کلماتی عجولانه، کارکنان با انگیزه را دلسرد نکنیم.
فرهنگ جلسات کاری
در تشکیل جلسات به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید، کمی زودتر از وقت حاضر شوید، سر وقت شروع کنید، با کمترین مقدمه به اصل موضوع بپردازید، حاشیهها را حذف نمایید، و سعی کنید به وقت تمام کنید، با ممارست شما و رعایت این نکات حساس به فرهنگسازی جلسات در سازمانتان امیدوار باشید.
سخنان بیریشه ناشی از فراغت کاری
در شرکتهای بزرگ به دلیل فراغت کاری غالبأ سخنان بیریشه زیاد گفته و شنیده میشود، اولاً: ظرفیت خالی کارکنان را به نحوی پر کنید تا خودشان را با تهمت و غیبت به گناه نیندازند. دوماً: اگر این مهم میسر نیست با پرداختن و تحلیل این اخبار بی ریشه، موضوع را با اهمیت جلوه ندهید.
اما نه با مدیران پروازی
انقلاب امام رسماً از سال ۴۲ تا سال ۵۷ طول کشید اما زمانی به ثمر نشست که امام در ایران مستقر شد. توفیق سازمانها و مجموعهها با استقرار مدیران مجرب و متعهد حاصل میشود نه به اصطلاح با مدیران پروازی
کارکنان در حمایت از شرکتها
مشکلات شرکتهای بزرگ در قیاس با شرکتهای متوسط و کوچک به همان نسبت، بزرگتر و گستردهتر است. به کارکنانتان بیاموزید غلبه بر مشکلات با وفاق و همدلی و مغلوب شدن در مقابل آنها با تفرقه و نگاه جزیرهای ایجاد میشود.
شایستگی به واسطه خودباوری
تئوری اینطور بیان میکند که اعتماد به نفس و شایستگی همراستا با یکدیگر پیشرفت میکنند اما در جامعه و سازمانها عملاً با افرادی مواجهیم که با اعتماد به نفس، خودشان را شایسته سمتی میدانند.
با کمی اعتماد به دانستهها
وقتی روش صحیح را میدانیم ولی به توانایی اجراییمان اعتماد نداریم دچار عقده حقارت میشویم.
دقت یا سرعت، مساله این است
سرعت و دقت در پیشرفت هر پروژهای حرف اول و دوم را میزند ولی اگر بین این دو مردد شدید، دقت را فدای سرعت نکنید. خسارت ناشی از تاخیر انجام پروژه عدم النفع است و در ضعف دقت زیان محض.
تصمیم درست در زمان درست
یکی از آفتهای مدیریت تعلل در تصمیمات متخذه است، تاخیر در اجرای یک تصمیم گاهی ضررهای جبران ناپذیری به مجموعهها وارد می کند. توفیق کسب و کارتان را با عدم رعایت تعهد نزد کارفرمایان سلب نکنید.
تضارب آراء اما به شرط
تضارب آراء مهم است اما مهمتر از آن همراه بودن با سیاستهای سازمانی است. همانطور که به کارکنان همراه باید توجه کرد به پرسنل متمرد و متخلف هم باید توجه داشت. اول به آنها فرصتهای متعدد بدهید و اگر فرصتها را اضاعه کردند انگاه بدون هیچ تردیدی اقدام به اصلاح«جراحی» نمایید.
در این زمانه قیل و قال پرست
در دوران دفاع مقدس یادگرفته بودیم که فرماندهی و فرمانبری تفاوتی ندارند، آنچه مهّم است عمل به تکلیف است. اکنون چون درآمد جانشین تکلیف شده، رئیس و مرئوسی هم معنای دیگری پیدا کرده و جنگ بر سر گرفتن پست سازمانی است. باید کم کم فرهنگ دفاع مقدس را باز خوانی و بازسازی کنیم.
مقابل انتظارات پرسنل
نیروها به تدریج در مجموعهها مهارت پیدا میکنند اما در این میان افراد نادری یافت میشوند که تصور میکنند به یک نیروی کلیدی تبدیل شدهاند و با همین احساس مدیران را به استعفا و یا تغییر قیمت تهدید میکنند. در این مواقع با رفتنشان بدون هیچ تردیدی موافقت کنید.
هدف یکسان،روش متفاوت
گاهی در مذاکرات با پیشفرضهای قبلی چنان علیه هم جبهه میگیریم که فراموش میکنیم هدف هر دویمان یکی است و در اجرا هم اختلاف فاحشی نداریم.
جادوی صداقت
صداقت در مذاکره اعجاز میکند، مدیران میتوانند با این حربه معضلات کهنه را حل و گرههای کور را باز کنند، مذاکره زمان انقضا دارد به محض منقضی شدن این مدت برگرداندن اعتبار بسیار سخت خواهد شد.
شیوه بیان درخواستها
پذیرش خواسته حقی که با روش غلط ارائه شود، تفاوتی با خواسته ناحقی که با روشی درست درخواست شود ندارد.
حتی شما دوست عزیز
بعد از اتمام جلسه ای مهم، ریاست آن که فردی با نفوذ بود، برای اشتغال همسرش با صراحت تقاضای کار کرد و من نیز با همان صراحت عذرخواهی نمودم. وقتی تقاضایی خارج از عرف و توان از شما میشود نگران عواقب آن نباشید، بدون تعارف پاسخ دهید.
چرخش قلم به قیمت آخرت
قلم مدیران دولتی برای افراد و مجموعههای خصوصی سرنوشت ساز است، این قلم باید برای رضای خدا به حرکت درآید، حق و ناحق کردن حقوق بخش خصوصی درآمدهای مالی دولتی را شبهه آلود میکند.
مدیریت پروژه ها
سازمانها بیش از آنکه به انعقاد قراردادهای جدید و یا راهکارهای نو برای تولید ثروت احتیاج داشته باشند به پیگیری آنها نیازمندند. ضرر طرح های توسعهای بدون پیگیری و ارتقاء، بیشتر از نفع آنها است.
درک شب قدر
میخواستم برای شما از خدای بزرگ اجابت همه دعاهایتان را طلب کنم اما به استناد رازهای شب قدر آرزو می کنم درک این شب عزیز برایتان میسر شود. انشاالله
نسخه مشترک
با مداقه در نظرات مدیریتی و شنیدن راه حل های اجرایی در دورهمی های ادواری دوستانه موارد مفید و سودمندی دستگیرتان میشود، این فرصت ها را از دست ندهید. شاید راه حل مسئله سازمانی آنها، مشابه مسئله سازمانی شما باشد.
فرایند حل مساله
برای حل مشکلات سازمانی اول صورت مسئله را به چند بخش ساده تبدیل کنید و بعد به ترتیب اولویت بندی خودتان، آنها را حل کنید و الا مسائل پیچیده همچنان لاینحل می مانند.
چوب لای چرخ
یک همه پرسی محدود:سه سازمان که بزرگترین مانع سرمایه گذاری در ایران هستند را فقط نام ببرید؟

دیدگاه پوپولیستی
نتیجه تصمیمات پوپولیستی، ورشکستگی بسیاری از صنایع و افزایش آمار بیکاران است. برای جلوگیری از این دو فاجعه دولت و مجلس باید ورود کنند.
ضرورت مشورت
بی تردید از مترقی ترین راهکارهای اتخاذ بهترین تصمیمات مدیران، استعانت از خرد جمعی است و امام حسن مجتبی علیه السلام در این باب دارای سخنی گرانمایه اند، میفرمایند: «هیچ قومى با یکدیگر مشورت نکردند مگر آن که به راه پیشرفت خود رهنمون شدند» میلاد آن امام همام بر محبینش مبارک باد.
مدیریت بحران ها
وقتی در امضای قراردادی تاخیر میافتد و طرف اول ملزم به هزینهی سنگینی میشود این تاخیرها و آن هزینهها همه چیز حتی روابط فیمابین مدیران را به نزاع میاندازد. این نزاعها را قبل از تبدیل به فشل شدن، مدیریت کنید. یادتان باشد: گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید، هیچ راهی نیست، کان را نیست پایان، غم مخور
پاداش تلاش و امید
گاهی مشکلات مالی به سازمان و شخص تان چنان فشار میآورد که همه راهها را بسته میبینید و زمان نتیجه گرفتن تدابیرتان گشایشی برای زمان حال ایجاد نمیکند، خود را در چاهی میبینید که در آمدن از آن بسیار صعب است. در آن هنگام ناامید نشوید، از تلاشتان کم نکنید و بدانید در هر چاهی میتواند یوسفی باشد.
تفاوت استراتژی بخش خصوصی و دولتی
از جمله تفاوتهای بخش خصوصی با دولتی در این است که بخش خصوصی مایل است اختلافات بین بنگاهی را حتی المقدور با مذاکره و مصالحه به سرانجام برساند ولی در بخش دولتی به دلیل حذر از پاسخگویی در قبال یک تصمیم و ایجاد حاشیه امن، طرف دوم را به مراجع قضایی هدایت میکند.
تجدید قوا
گعدههای دوستانه با چاشنی شام به اتفاق همکاران یکی از بهترین روشهای تجدید قوا و تحدید فشارهای کاری است. امتحان کنید…
خردمندی یا احساس خردمندی
قبل از اینکه ناصح دیگران باشیم خودمان را نصیحت کنیم، تصور نکنیم عالی هستیم. به هنگام شنیدن و یا خواندن سخن اخلاقی و یا روانشناسی انگشت اتهام را به سمت دیگران دراز نکنیم و به خبط و خطاهای گذشته خودمان بنگریم. خواهید دید دنیا زیباتر از آن چیزی است که به نظر می رسد.
شکست شیرین رقبا
لذت بخشترین قسمت از موفقیت در یک رقابت تجاری، سکوت رقبای شما بعد از یک تبانی بزرگ با هم است.
شیشه و خشت خام
به جوانان نخبه و کار بلدی که گاهی با کلامشان از سر کم تجربه گی شما را تحقیر می کنند، اشکال نگیرید این از سر جوانی است به مرور خودشان متوجه گفتارشان میشوند.
مصمم و با اراده
برای شروع یک ماموریت خوب فکر کنید، مسیر انتخاب کنید و دیگر تردید نکنید. برای راه های نرفته همیشه میتوان رویا پردازی کرد.
تطبیق اجباری
کارفرمایان گاهی دستگیرند و گاهی پا گیر. از یک طرف بقای کسب و کارتان، شما را مجبور به مدارا با آنها میکند و از طرف دیگر ممکن است پا گیرتان شود و کسب و کارتان را نابود سازد. بینابین بودن این قاعده، تصمیم را مشکل می کند چون نمیدانید کدام طرف این بازی سنگین تر است.
مسئولیت فراتر از زمان تصدی
به گونه ای مدیریت کنید که باورتان « مدیریت دائم یک مجموعه» است. مدیران زیادی هستند که با تفکر « امروز من و فردا دیگری» مرتکب خبطهایی میشوند که سالها دیگران را گرفتار میکند.
به مناسبت تحویل سال ۱۴۰۱
فرا رسیدن “سال نو” همیشه نوید بخش افکار نو، تصمیم نو و “اقدام” های نو برای آینده است. آیندهای که همه “امید” داریم بهتر از گذشته خواهد بود، یادمان باشد افکار و قلبهایمان همیشه زمانی برای بررسی، تجدید نظر و اصلاح نیاز دارند، ایام عید فارغ از تمام مشکلات سازمانی فرصتی برای افکار عمیق و آرزوهای بلند است. این ایام را قدر بدانیم.
در روزهای پایانی سال
در روزهای پایانی سال برای همه شما همراهان بزرگوار دعا میکنم در کمال صحت و سلامت روزگار بگذرانید که سلامتی از بزرگترین نعمتهای خداست. یادمان باشد از منظر دین گشایش ها و گرفتاریهای یک شرکت صرفا جهت رشد و تعالی عزیزان کارگر، کارمند و مدیران است. پس اگر تلاش می کنیم در کسب و کارمان موفق باشیم. آنگاه:دعا کنیم همه موفقیت هایمان مقبول درگاه احدیت قرار گیرد.
دعا کنیم توفیقاتمان منتهی به من ، من گفتنهای بیمورد نشود.
دعا کنیم در امواج تدابیرمان با اتکا به سفینه نجات غرق نشویم.
دعا کنیم به یقینی برسیم که عقل را بر خدا مرجح ندانیم و اگر تدبیری هست آن را از جانب خداوند بدانیم.
و در یک کلام دعا کنیم رنگ خدایی بگیریم که صِبْغَهَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً و این رنگ است که انسان را ماندگار میکند.