نحوه آزادسازی سهام ترجیحی و عدالت و اخذ ورقه سهم از سامانه سمات
مطالبی در خصوص سامانه سمات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا)،درگاه الکترونیکی سهامداران جهت گرفتن گواهینامه اوراق بهادر، نحوه ثبت نام در سامانه سجام و نحوه آزاد سازی سهام عدالت بصورت کاتالوک آموزشی توسط بخش امور سهام و مجامع شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس به مدیریت ابراهیم فربد گرداوری شده که از طریق دکمه های ذیل قابل مشاهده میباشد.
قابل توجه سهامداران محترم شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس
شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه بهویژه سرمایهگذاران (سهامداران) حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدماتدهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی، راهاندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را اعلام مینماید. این سامانه در اجرای قانون مبارزه با پولشویی (مصوب ۱۳۸۶) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۹۴) راهاندازی شده است.
مطابق ضوابط حاکم، اخذ هرگونه خدمات پایه برای مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص مذکور میباشد. با راهاندازی این سامانه هرشخص تنها با یک بار شناسایی و ثبت اطلاعات امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت. بدیهی است محرمانگی اطلاعات اعلامی از سوی اشخاص، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، محفوظ خواهد بود.
گامهای مورد نیاز برای تکمیل فرایند ثبتنام در سامانه سجام:
مراجعه به بخش ثبتنام سامانه سجام http://dara.csdiran.com/sejam
وارد کردن شماره تلفن همراه توسط مشتری
ارسال کد تأیید از طریق پیامک به مشتری توسط سامانه سجام
وارد کردن کد تأیید ۴ رقمی توسط مشتری
تعیین نوع مشتری توسط مشتری (ایرانی حقیقی، ایرانی حقوقی، خارجی حقیقی، خارجی حقوقی)
نمایش هزینه ثبتنام در سامانه توسط سامانه سجام
پرداخت هزینه از طریق درگاه بانکی توسط مشتری
تکمیل اطلاعات فرمهای ثبتنام توسط مشتری که شامل مراحل ذیل میباشد:
تعیین نماینده یا اصیل (ولی: ارسال شناسنامه هر دو فرد، قیم: ارسال قیمنامه رسمی، وکیل: ارسال وکالتنامه رسمی، وصی: ارسال وصیتنامه)
اطلاعات هویتی (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و…)
اطلاعات ارتباطی (آدرس، تلفن همراه و…)
کدهای بورسی
اطلاعات شغلی
اطلاعات مالی
حسابهای بانکی
استعلام اطلاعات واردشده به منظور راستیآزمایی توسط سامانه سجام
ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک به مشتری توسط سامانه سجام (استعلام موفق: ارسال کد رهگیری، استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود)
مراجعه به بخش ” انتخاب دفتر پیشخوان دولت” در سامانه دارا و انتخاب دفتر، شعبه و روز مراجعه با وارد کردن کد رهگیری
مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولت و ارائه کارت ملی توسط مشتری
ثبت اثر انگشت، تصویر چهره و تصویر امضاء و ذخیره نهایی اطلاعات مشتری
مراحل فرایند بازیابی کد رهگیری:
مراجعه به بخش سجام در سامانه دارا
بازیابی کد (انتخاب گزینه بازیابی کد رهگیری)
ورود اطلاعات (ورود شماره موبایل و کد ملی)
استخراج کد (استخراج کد رهگیری در سامانه)
ارسال کد (ارسال کد رهگیری از طریق پیامک به مشتری)
فرایند ویرایش اطلاعات مشتری:
مراجعه به بخش سجام در سامانه دارا
بخش ویرایش (انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات)
ورود اطلاعات (ورود شماره تلفن همراه و کد ملی)
ویرایش و تأیید (ویرایش و ذخیره اطلاعات)
در خاتمه اعلام میدارد جهت مطالعه و بهرهبرداری از راهنما و کلیپ آموزشی در بخش سؤالات متداول میتوانید به آدرس https://dara.csdiran.com/Home/FAQ مراجعه نمایید.