مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility) که در ادبیات نوشتاری و گفتاری اقتصاد و مدیریت امروز دنیا به اختصار CSR شناخته می شود، مقوله ای جدید در مدیریت کسب و کار بوده و ظرف نیم قرن اخیر، همچون مقوله توسعه پایدار (SUSTAINABLE Development ) و کسب و کار سبز (Green Business) یا اقتصاد دیجیتالی (WebEconomie)، در تحلیل روندهای اقتصاد حال و آینده جهان مطرح شده است.

در واقع مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت ها، تلاش دارد تا این مفهوم مهم و بنیادین را در اقتصاد قرن بیست و یکمی رواج دهد که تنها، خریداران نهایی کالا و خدمات نیستند که از خرید آن، سود یا ضرر می کنند. بلکه دامنه سهامداران و ذینفعان، بیش از خریداران نهایی است و به همین خاطر، بحث محیط زیست و جامعه نیز به میان کشیده می شود.

هرچه شرکت نسبت به ابعاد مسئولیت اجتماعی خود توجه بیشتری داشته باشد، مشتریان و جامعه، واکنش بهتری نسبت به آن خواهند داشت و در نتیجه عملکرد اجتماعی شرکت بهبود می­ یابد. در این راستا حمل و نقل بین المللی خلیج فارس حامی تیم کبدی ارتش جمهوری اسلامی ایران  نیز خود را بی اعتنا به جامعه و عموم مردم نمی داند.

پرسنل خلیج فارس شادی پایان سال را با نیازمندان تقسیم کردند

 در ایام پایانی سال ۱۴۰۰، با مشارکت و کمک‌های نقدی و غیر نقدی پرسنل حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و خیرین داخل و خارج از شرکت بخشی از نیازهای ایتام و محرومین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در حد بضاعت و در قالب مسئولیت اجتماعی پاسخ داده شد.

جامعه هدف این طرح با هماهنگی مسعود سیدی عضو هیئت مدیره و معلونت برنامه ریزی حفارس، تعداد ۱۰۰ دختر و پسر بی‌ سرپرست و بد سرپرست در سنین ۲ تا۱۰ سال از روستاهای استان کرمان بود.

پرسنل خلیج فارس شادی پایان سال را با نیازمندان تقسیم کردند

راه اندازی نهالستان حفارس با کاشت نهالهای توت به همت و همکاری مدیران

در پی سنت حسنه و زیبای روز درختکاری و بنا به پیشنهاد مهندس نعناکار مدیرعامل شرکت مقرر شد مدیران شرکت حفارس در بنیانگذاری یک توتستان با اهدای یک یا چند اصله نهال مشارکت نمایند بر همین اساس یکشنبه بیست و دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ مراسم درختکاری حفارس با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران شرکت در فضای معنوی و مفرح برگزار و هر کدام از مدیران شرکت نسبت به غرس نهال خود مبادرت نمودند در این بین هر کدام از مدیران به نهال های غرس شده خود نامی انتخاب کرد، اولین نهال به نام شهدای گمنام توسط مدیرعامل شرکت غرس گردید.
مقرر شد متعاقبا نسبت به درج پلاک بر روی نهالهای کاشته شده اقدام گردد آنچه بیش از پیش مبرهن و آشکار بود شوق و اشتیاق و همدلی گروهی بود که فضای مراسم درختکاری حفارس را بیش از پیش جذاب می کرد. برنامه ریزی و هماهنگی های این برنامه بر عهده محمد احمدی فخر مدیر پشتیبانی شرکت انجام شد. ضمنا علاقمندان برای کاش می توانند در ادامه با مشارکت خود نسبت به کاشت نهال با هماهنگی واحد پشتیبانی مبادرت کنند.

راه اندازی نهالستان حفارس با کاشت نهالهای توت به همت و همکاری مدیران

اقدام به تشکیل تیم فوتبال در لیگ دسته دو یا سه

در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت حمل و نقل خلیج فارس و در پی حضور جواد زرینچه بازیکن سابق تیم ملى فوتبال کشورمان در این نشست و برگزارى جلسه کارى با پیمان اسراری مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پیشنهاد شد.

پس از برگزارى جلسه فوق و بازدید میدانى از روند بازسازى و پرسه آماده سازى زمین چمن شرکت و تعیین زمان تکمیل پروژه تا پایان خردادماه سال جارى تصمیم گیرى نهایى براى موضوع فوق و ایجاد مدرسه فوتبال به همان زمان موکول شود. این جلسه در ادامه جلسه حضور آقاى طلا شهردار اسلامشهر در بازدید از ترمینال مرکزى شرکت و ایجاد بسترهاى تعامل فى مابین شرکت خلیج فارس و شهردارى  است.

حضور ناوگان حمل و نقلی خلیج فارس در مناطق سیل زده

با دستور مدیرعامل شرکت ۴ دستگاه از ناوگان حمل و نقلی خلیج فارس حامل کالاهای اساسی مورد نیاز سیل زدگان ارسال شد.

در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس در راستاى انجام وظیفه ملى در امداد رسانى به هموطنان حادثه دیده از سیل اخیر، با دستور  پیمان اسرارى مدیر عامل شرکت و تاکید بر خدمت رسانى مضاعف به آسیب دیدگان در قالب کمکهاى غیر نقدى در این خصوص،۴ دستگاه خودرو کامیون سنگین به استانهاى لرستان و گلستان اعزام گردید.

در حال حاضر ٢دستگاه از این خودروها در استان لرستان در حال انجام عملیات حمل کالا می باشند و یک دستگاه خودرو  با محموله ۵٠ هزار کیسه خالى از  شعبه تهران به استان گلستان و همچنین یک دستگاه خودرو حامل ٣٠ هزار قرص نان از شعبه تهران به استان لرستان اعزام شده است.

گفتنی است امدادرسانى ارگانها و سازمانهای مختلف به مردم سیل زده باعث شده است تا به میزان بسیار زیادى از حجم آسیب هاى احتمالی کاسته شود و این کمک رسانى ها تا اتمام مشکلات مردم ادامه دارد.

حضور ناوگان حمل و نقلی خلیج فارس در مناطق سیل زده

مدرسه فوتبال شرکت حمل و نقل خلیج فارس

پس از گذشت ماهها تلاش و به همت مسئولین ورزش شرکت حمل و نقل خلیج فارس، مدرسه فوتبال شرکت افتتاح شد. مدرسه فوتبال شرکت خلیج فارس در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که اعضاء شورای شهر اسلامشهر، رئیس تربیت بدنی و برخی از بازیکنان اسبق باشگاههای استقلال و پیروزی نیز در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتند.

به نقل از علیرضا عباسی مسئول ورزش شرکت؛ وجود چند تیم باشگاهی در اسلامشهر که نشان از اشتیاق جوانان این منطقه به ورزش فوتبال بود و همچنین با توجه به در دسترس نبودن زمین چمن مناسب و کمبود امکانات مطلوب در سطح اسلامشهر، ضرورت راه اندازی یک مدرسه فوتبال مجهز اهمیت پیدا کرد.

عباسی گفت: رسیدگی و آماده سازی زمین چمن مستلزم استاندارد سازی و به زیر کشت رفتن و تعمیرات اساسی به دست متخصصین این امر بود که به نحو احسن انجام شد و اکنون خرسندیم که توانستیم در راستای ارتقاء بخشیدن به سطح سلامت و رفاه پرسنل شرکت خلیج فارس و نیز علاقمندان به ورزش فوتبال گام موثری برداریم. وی افزود: برنامه های مدوّنی از سوی مدیریت شرکت برای سالهای آتی پیش بینی شده است که تاسیس مدرسه فوتبال جهت دستیابی به بخشی از این برنامه ها پیش رو می باشد.

گفتنی است زمین چمن شرکت حمل و نقل خلیج فارس میزبان مسابقات لیگ برتر کارگری استان تهران بوده است.

تیم کبدی ساحلی بزرگسالان حمل و نقل خلیج فارس مدعی اول قهرمانی

پس از برگزاری جلسات متعدد هیات کبدی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ شرکت حمل و نقل خلیج فارس موافقت خود را جهت اسپانسری تیم کبدی این هیات اعلام کرد. به نقل از پژمان حسینی عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه سازمانی شرکت تیم کبدی با آرم و لگوی حمل و نقل خلیج فارس به مصاف دیگر رقبا رفت.
دهمین دوره مسابقات کبدی ساحلی باشگاهها و دستجات آزاد کشور گرامیداشت هفته تربیت بدنی از صبح روز یکشنبه ۸ مهرماه به میزبانی ارومیه با ۲۶ تیم و در ۸ گروه آغاز شد. این عضو هیات مدیره گفت: تیم کبدی حمل و نقل خلیج فارس در گروه A این رده بندی با تیم های آذربایجان غربی و قم و کلات هم گروه شده است که صبح امروز با هیات کبدی قم به رقابت می پردازد.

پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه های توسعه متوازن شهرداری اسلامشهر با مشارکت شرکت حمل و نقل خلیج فارس

در اولین جلسه مشترک بین مدیرعامل و اعضاءهیات مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با شهردار اسلامشهر و هیات همراه؛ پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه های توسعه متوازن شهرداری اسلامشهر با مشارکت شرکت حمل ونقل خلیج فارس ارائه شد.
در این جلسه پیمان اسراری مدیر عامل و عضو هیات مدیره خلیج فارس و غلامحسین مصلح رئیس هیات مدیره و دیگر اعضا هیات مدیره میزبان حسین طلا شهردار اسلامشهر و مهدوی و قاسمی و بولواری و هیات همراه بودند.

در ابتدا اسراری به تشریح اهم فعالیت های صورت گرفته طی شش ماه گذشته پرداخت و گزارش کاملی از وضعیت چند سال شرکت ارائه نمود و به برخی از چالش های پیش روی این شرکت و همچنین پتانسیل های موجود شرکت حمل و نقل خلیج فارس پرداخت و در ادامه غلامحسین مصلح رئیس هیات مدیره نیز ضمن خیر مقدم از حضور آقای حسین طلا شهردار اسلامشهر به ارائه گزارش مبسوطی از وضعیت نمایندگی ها و شعب شرکت در سطح کشور و روند حمل و نقل غلات، گندم و آرد کشور پرداخت.

حسین طلا شهردار اسلامشهر ضمن تشکر از دعوت به شرکت حمل و نقل خلیج فارس با عنوان نمودن پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه های توسعه متوازن شهرداری اسلامشهر با مشارکت شرکت حمل و نقل خلیج فارس تحت ۲ پیش شرط گفت: در راستای اتصال خط ۳ مترو تهران به اسلامشهر فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران و مالکین بزرگ می باشد تا از این توسعه متوازن ذینفع گردند ولی این امر مستلزم رعایت قوانین و مقررات جاری شهرداری و همچنین رعایت قوانین مجموعه های بالادستی مانند شورای شهر می باشد.

وی همچنین دکتر بولواری معاون فنی شهرداری و دکتر مهدوی شهردار منطقه ۴ اسلامشهر را به عنوان نماینده شهرداری جهت همکاری فی مابین با شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس معرفی نمود.

مســئولیت اجتماعی، یک چارچوب مدیریت اخلاقی را در شرکت و بنگاه اضافه می کند که براساس آن، شرکت ها به فعالیت هایی اقدام می کنند که وضع جامعه را بهتر کند و از انجام کارهایی که باعث بدتر شــدن و وخیم شدن وضعیت جامعه می شــود نیز پرهیز کنند.


آن گونه که سازمان بین المللی استاندارد (ISO) عنوان می کند: «در پی افزایش جهانی شــدن، ما نه تنها نسبت به آنچه می خریم هوشــیارتر شده ایم، بلکه نسبت به نحوه تولید محصولات و خدماتی که دریافت می کنیم نیز آگاهی بیشتری پیدا کرده ایم.

محصولاتی که از نظــر محیطی مضر هســتند، کار کــودکان، محیط های خطرناک کاری و سایر شــرایط غیرانسانی، نمونه هایی از مسائل و مشکلاتی هستند که مطرح می شــوند. همه سازمان ها و شرکت ها که به دنبال سود و اعتبار طولانی مدت هســتند کم کم متوجه می شوند که باید مطابق با هنجارهای درســت عمل کنند. مهم ترین قسمت مسئولیت اجتماعی شرکت ها این اســت که اهداف خود را بر اساس راحتی و آسایش کل بشریت برقرار کند.

حرف حساب CSR چیست؟

  • اگر شرکتی، کالا یا خدماتی تولید می کند، این تولیدات، چه اندازه مخرب محیط زیست نبوده است.
  • چه اندازه یک بنگاه اقتصادی، برابری جنسیتی و تساوی میان کارکنانش را در رفتار سازمانی خود لحاظ می کند.
  • چه اندازه یک شرکت توانسته آلاینده های زیست محیطی کمتری تولید یا مدیریت کند.
  • چه اندازه یک شرکت توانسته آلودگی صوتی کمتری را برای همسایگان به ارمغان آورد.
  • آیا کالا یا خدماتی که یک شرکت تولید کرده است، حقوق دیگر انسان ها در سرزمین های دیگر را نقض کرده است؟
  • آیا ماحصل فعالیت تجاری یک شرکت در طول یکسال گذشته، با مصرف کاغذ کمتری همراه بوده است؟
  • چقدر یک شرکت توانسته است تا مدیریت بهینه مصرف گاز و برق و آب را در دستور کارش قرار دهد؟
  • آیا سودی که به سهامدار پرداخت شده است، حقوق ذی نفعان (مردم) را نقض کرده است یا خیر؟
  • آیا شرکت توانسته فرهنگ اخلاق مداری را در کسب و کار خود نهادینه کند؟
  • این شرکت در طول یکسال اخیر برای توسعه فرهنگ شهرنشینی و حمایت از محیط زیست چه گام هایی برداشته است؟