ترکیب سهامداران
تاریخچه شرکت
شرکت حمل و نقل بین المللی گندم و آرد ایران (سهامی خاص) در تاریخ ۳۱ اردیبهشت۱۳۶۸ تحت شماره ۷۴۹۵۶ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۱۶مرداد۱۳۶۸ شروع به فعالیت نمود. نام شرکت حمل و نقل بینالمللی گندم و آرد به موجب مصوبه مجمع عمومی فوقالعاده مورخ ۲۴آذر۱۳۸۳ به شرکت حمل و نقل بینالمللی خلیجفارس تغییر یافت. قابل ذکر است شرکت ترانس کنتینانتال به موجب تصویبنامه شماره ۷۳۰۴ مورخ ۲۵تیر۱۳۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به تملک وزارت بازرگانی در آمد و نام شرکت ترانس کنتینانتال تغییر یافت.
بهاستناد صورتجلسهی مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام مورخ ۱۰ تیر۱۳۸۹، نوع شرکت از «سهامیخاص» به «سهامی عام» تغییر یافت و در تاریخ ۲۹خرداد۱۳۹۰ در ادارهی ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری به ثبت رسید. همچنین، نام شرکت در تاریخ ۱ تیر۱۳۹۰ با شمارهی ۱۰۸۷۴ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شدهاست.
با توجه به نتیجهی اقدامات انجام شده و ارائهی تعهدات لازم، نام این شرکت از تاریخ ۱۸ تیر۱۳۹۰ به عنوان چهارصد و شصت و یکمین شرکت پذیرفته شده در بخش «حمل و نقل زمینی»، گروه «سایر حمل و نقل زمینی» و طبقهی «حمل و نقل زمینی بار» با نماد «حفارس (Hefars)» در فهرست نرخهای بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

مشخصات اعضای هیئت مدیره
به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ ۱۹/۰۴/۱۳۹۹ اشخاص زیر به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب گردیدند. همچنین بر اساس مصوبه مورخ ۰۲/۰۵/۱۴۰۰ هیئت مدیره، آقای عبدالکریم نعناکار به عنوان نائبرئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت انتخاب گردیده است.
جدول مربوط به مشخصات و سوابق مدیرعامل و مدیران اجرایی در دوره مالی شش ماهه منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ شرکت بشرح می باشد؛
نام و نامخانوادگی |
نماینده قانونی | سمت | سوابق مهم اجرایی | میزان مالکیت در سهام شرکت |
غلامحسین مصلح | ندارد | رئیس هیئت مدیره | حمل و نقل | ۷۲۳۰ |
عبدالکریم نعناکار | ندارد | نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل | حمل و نقل | ۱۰۰۰ |
مسعود سیدی | ندارد | عضو هیئت مدیره | حمل و نقل | ۱۰۰۰ |
پیمان اسراری | ندارد | عضو هیئت مدیره | حمل و نقل | ۷۲۳۰ |
علی اصغر حسینی | ندارد | عضو هیئت مدیره | حمل و نقل |
۷۲۳۰ |
سرمایه و اطلاعات سهامداران شرکت
سرمایه شرکت قبل از تجدید ارزیابی بالغ بر ۳۴۹،۰۰۰،۰۰۰ سهم یک هزار ریالی بوده و در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ با توجه به دریافت مجوز های لازم از مراجع ذیصلاح و از محل تجدید ارزیابی داراییها سرمایه شرکت به ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰ سهم یکهزار ریال افزایش یافت.
سال | تغییرات سرمایه شرکت (ریال) | ||
مبلغ سرمایه | مبلغ افزایش سرمایه | درصد افزایش سرمایه | |
۱۳۹۷ | ۳۴۹،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ | ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰،۰۰۰ | ۶۲۳ |
همچنین ترکیب سهامداران درصدی شرکت به شرح جدول زیر می باشد؛
ردیف | نام سهامدار | دوره مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ | دوره مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ | ||
تعداد سهام | درصد مالکیت | تعداد سهام | درصد مالکیت | ||
۱ | شرکت تعاونی ایده آل شهر آرا | ۱،۲۸۹،۴۷۵،۹۰۰ | ۵۱٫۰۹ | ۱،۲۸۶،۶۷۵،۹۰۰ | ۵۰،۹۸ |
صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سودا | ۲۷،۳۶۰،۷۱۴ | ۱٫۰۸ | ۲۷،۴۵۸،۱۹۶ | ۱٫۰۹ | |
۳ | سایر سهامداران | ۱،۲۰۷،۰۶۷،۳۸۶ | ۴۷،۸۳ | ۱،۲۰۹،۷۶۹،۹۰۴ | ۴۷٫۹۳ |
جمع | ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰ | ۱۰۰ | ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰ | ۱۰۰ |
مهم ترین منابع، ریسک ها و روابط
ریسک نگهداری ناوگان
از آنجاییکه شرکت دارای ناوگان ملکی گسترده بوده و نگهداری و تعمیرات ناوگان توسط خود شرکت انجام می شود برای تعمیرات نیاز به قطعاتی هست که بار مالی فراوانی روی شرکت دارد. برای اجتناب از این ریسک شرکت در نظر دارد نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده اقدام نماید.
ریسک توسعه بازار و بازاریابی خدمات جدید
یکی از مهم ترین موانع توسعه بازار وجود انحصارات منطقه ای حمل برخی کالاهای مهم می باشد که شرکت در سالهای اخیر توانسته است برخی از این انحصارات را شکسته و به بازارهای جدید محلی از جمله بازار حمل پسماند، حمل سیالات مانند روغن و نفت وارد شود.
ریسک نقدینگی
با توجه به اینکه قراردادهای شرکت به صورت مکتوب است، وصول مطالبات کمتر با مشکل مواجه می شود. لیکن چنانچه وصول مطالبات با تاخیر انجام پذیرد به دلیل بالا بودن هزینه های مستقیم عملیاتی (به جهت ماهیت خدمات) شرکت در زمان پرداخت پسکرایه دچار کمبود نقدینگی خواهد شد در نتیجه پرداخت به رانندگان تجاری شرکت با مشکل مواجه خواهد شد.
ریسک تجاری
شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس در سالهای گذشته به منظور حمل کالاهای اساسی از جمله گندم و آرد ایجاد شده بود. بالطبع تنها مشتری عمده شرکت نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان صاحب کالاهای فوق بوده است. با توجه به اینکه وجود یک مشتری خاص، ریسک تجاری شرکت را افزایش داده برنامه ریزی های انجام شده باعث شده است که سهم شرکت در بخش تجاری برای مشتریان غیر از شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. همچنین با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۰ این میزان قابل افزایش خواهد بود. برای اجتناب از این ریسک، شرکت با رعایت تشریفات قانونی وارد حمل و نقل ترکیبی و بازار حمل جدید خواهد شد.