آشنایی با حمل پسماند توسط حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

❚⯇ حمل و نقل بین المللی خلیج فارس از سال ۱۳۸۹ وارد حوزه پسماند شده‌ است و در جا به جایی پسماند از سکو به محل جمع آوری فعالیت می‌کند. لازم به توضیح است که سابقه فعالیت در شهر‌های تهران، اسلامشهر، ساری، گرگان، سنندج، زاهدان و مشهد و … را دارد و  سابقه کار ما در مشهد طی ۱۲ سال گواه آن است که از ابتدای زمان فعالیت خود در حوزه پسماند، در این شهر حضور داشته ایم. در موضوع حمل و جمع‌آوری پسماند نیاز به اقدامات نوآورانه‌ای است تا بتوانیم معضلات اجتماعی، بهداشتی و زیست محیطی کمتری داشته باشیم.

در کنار موارد مذکور این اصلاحات منجر به کاهش هزینه ها نیز خواهد شد. و البته در بخش تحقیق و توسعه به نتایج مطلوبی رسیدیم. تلاش بر این بوده تا بتوانیم تکنولوژی بکار رفته در کشور‌های صنعتی بالاخص کشور‌های اروپایی و برخی کشور‌های آسیایی را بومی سازی و از آنها استفاده کنیم. به زعم مدیرعامل شرکت، مدیریت پسماند شهری نیازمند نوآوری است. در ادامه طرح پیشنهادی فشرده سازی پسماند در مبدا توسط مشاوران مدیر عامل تشریح می شود:

استفاده از سیستم های فشرده ساز در جریان انتقال پسماند با حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

استفاده از سیستم های فشرده ساز در جریان انتقال پسماند

مهندس شاهرودی، مشاور مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

❚⯇ مهندس شاهرودی، مشاور مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با تشریح طرح پیشنهادی فشرده سازی پسماند در مبدا  اظهار کرد: پیشنهادی که شرکت خلیج فارس مطرح کرده، استفاده از سیستم‌های فشرده ساز در جریان انتقال پسماند است. دغدغه‌هایی که در رابطه با کودکان کار، ناهنجاری‌های اجتماعی و جمع آوری زباله در سطح شهر وجود دارد، از اهمیت زیادی برای مردم و مسئولان برخوردار است. برای اینکه بتوان این ایده را به شهرداری ارائه نمود، مدت‌ها روی آن کار شد تا طرح بیهوده ای به شهرداری معرفی نشود. برای اجرای این ایده از ایستگاه‌های میانی شروع کردیم و پیشنهاد می شود، زمانی که شهرداری با این طرح موافقت کرد و این مسئولیت را به شرکت ما سپرد، توان کافی را برای تجهیز این ایستگاه ها بگذارد و سپس به موضوع تفکیک از مبدا بپردازد. 

این طرح باید با رعایت قوانین شهری و با انطباق بر سیاست‌های مسئولان اجرا شود. در این طرح مخازن ما علاوه بر فشرده‌سازی توانایی ذخیره موقت پسماند را نیز دارد. این باعث می‌شود تا مشکلاتی مانند روان شدن شیرابه و همچنین پراکنش زباله دفع شود. فشرده سازی پسماند باعث می‌شود تا وسائل حمل آنها نیز کوچکتر شود و بالتبع هزینه جابجایی آن نیز کاهش پیدا کند. همچنین ما رطوبت موجود در پسماند را نیز در این طرح از بین می‌بریم.به طور کلی با این فرایند هزینه‌های شهرداری در موضوع حمل و نقل پسماند تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.  

این طرح به صورت فنی کاملا قابل ارائه و اجراست و می‌توان با اجرای پایلوت در یکی از ایستگاه ها به انتخاب شهرداری، فواید و مزیت‌های آن را ارزیابی نمود. توانایی نگه‌داری ما ۶۰ متر مکعب در ساعت در یک سامانه ۲۵۰ تنی حمل زباله است.ما قابلیت تخلیه بیست ماشین حمل زباله را بدون نیاز به semi-trailer داریم و این به ما اجازه می‌دهد تا در بلند مدت تعداد ماشین‌های حمل زباله را مدیریت کنیم. در حال حاضر در ایستگاهی مانند ایستگاه بیهقی، عملیات جمع آوری زباله حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. با نصب این سامانه این زمان به ده دقیقه خواهد رسید. استفاده از سامانه فشرده ساز باعث می‌شود ۱۰ الی ۱۵ درصد رطوبت پسماند نیز کاهش یابد.

روش پیشنهادی تامین منابع مالی طرح، قراردادن ورودی ایستگاه در اختیار شرکت خلیج فارس است. در جریان این فرایند تفکیک و پردازش زباله به وسیله شرکت خلیج فارس انجام می‌شود و چیزی که به کهریزک خواهد رفت تنها زباله آلی خواهد بود. با تفکیک این پسماند شرکت خلیج فارس نیز خواهد توانست تا منابع مورد نیاز خود را تامین کند. در واقع طی این طرح عملیات جداسازی و تحویل پسماند به سایت کهریزک به وسیله شرکت خلیج فارس انجام می‌شود.

ارزش هر خط پردازش که به میزان ۵۰۰ تن توانایی ذخیره پسماند را دارد و از دو ماژول بهره می‌برد، حدودا ۲۴ میلیارد تومان است. آورده این طرح ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان است و شرکت خلیج فارس منابع تامین آن را به شهرداری ارائه می‌نماید.

مافیای زباله در شهر تهران بر تفکیک در مخازن متمرکز کرده است

❚⯇ یکی از ایرادات طرح تفکیک از مبدا پسماند شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ، این بوده که تنها آموزش مردم در اولویت قرار گرفته و منابع و سرمایه کافی برای ایجاد بستر آن فراهم نشده است. این موضوع باعث شده تا مردم از موضوع تفکیک پسماند زده شوند. ما منابع اداری، تجاری و آموزشی تولید پسماند نیز در شهر تهران داریم که مغفول مانده‌اند و همه توجهات به سمت ۷۰ درصد زباله خانگی معطوف شده است. این در حالی است که اجرای سیاست‌های تفکیک در این مراکز ساده‌تر از منازل شخصی است و می توان سیاست‌های تشویقی و تنبیهی را به خوبی در آن‌ها اجرا کرد. به مرور زمان می‌توان با نهادینه کردن این موضوع، تفکیک زباله را تبدیل به یک فرهنگ نمود.

متاسفانه مافیای زباله در شهر تهران، تمرکز خود را روی تفکیک از مخازن گذاشته است. وجود کودکان کار نیز به همین علت است. در این طرح رنگ‌بندی خاصی برای هر دسته از زباله بر اساس منبع آن طراحی کرده ایم. تا علاوه بر اینکه از نظر زیبایی شناختی تاثیر مثبتی روی شرایط روانی مردم می‌گذارد، باعث شود مدیریت زباله ها آسان‌تر گردد. با تفکیک در این ایستگاه‌ها، با فعالیت زباله‌گردان و مافیای زباله نیز مقابله می کنیم و از این راه درآمد مطلوبی نیز به دست خواهد آمد. در حال حاضر برای جمع آوری و تفکیک پسماند، ۳نوع مخزن وجود دارد. 

نوع اول مخازن فعلی ما هستند که مشکلات زیادی نیز در شهر تهران به وجود آورده اند. نوع دوم مخازن زیرزمینی هستند که استفاده از آنها در بسیاری از نقاط جهان مرسوم و رایج است اما فرهنگ استفاد از آنها هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. نوع سوم مخازن زباله خشک هستند که دارای درب هستند و مردم می‌توانند برای تفکیک زباله‌های خود از آنها استفاده کنند. ایده استفاده از سه مخزن اولین بار در سال ۱۳۸۸ در محله نظام آباد اجرا شد و با استقبال  مردم همراه بود. ما می‌خواهیم زیر نظر شهرداری، الگو های سنتی و تکراری را به هم بریزیم و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهیم.

 این به معنای زیر سوال بردن شهرداری تهران نیست بلکه به معنای توسعه و تغییر زیر نظر شهرداری است. با اینکه ممکن است پسماند پیش از رسیدن به ایستگاه ها توسط زباله‌گردان تفکیک شود اما دسترسی این افراد تنها به سطح مخازن زباله است و بیشتر این زباله‌ها به ایستگاه های ما رسیده و تفکیک خواهد شد. در این صورت علاوه بر درآمدزایی، کار را برای تفکیک در مقصد نیز ساده تر می‌کند. تفکیک در این مخازن باعث می‌شود، مردم فرایند جمع آوری پسماند را مشاهده نکرده، تنها احساس کنند که ساز و کار جدید و مدرنی برای جمع آوری و تفکیک زباله به وجود آمده است.

گسترش شهر تهران و شرایط زیست‌محیطی به خصوص آن باعث می‌شود تا نتوانیم در شرایط فعلی از زباله سوز استفاده کنیم. می توان ایستگاهی طراحی کرد تا در آن ورودی داشت اما خروجی برای زباله وجود نداشته باشد.


در این ایستکاه ها هم از زباله‌سوز استفاده خواهیم کرد و هم با استفاده از تجهیزات پیرولیز، زباله های بیمارستانی را نیز تبدیل به انرژی خواهیم کرد. با استفاده از زباله های ریجکتی ارزش حرارتی پسماند را نیز می توان بالاتر برد و از این ظرفیت در صنعتی مانند کارخانه های سیمان استفاده نمود.