تاریخچه شرکت

شرکت حمل و نقل بین المللی گندم و آرد ایران (سهامی خاص) در تاریخ ۳۱ اردیبهشت۱۳۶۸ تحت شماره ۷۴۹۵۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۱۶مرداد۱۳۶۸ شروع به فعالیت نمود. نام شرکت حمل و نقل بین‌المللی گندم و آرد به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۴آذر۱۳۸۳ به شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس تغییر یافت. قابل ذکر است شرکت ترانس کنتینانتال به موجب تصویب‌نامه شماره ۷۳۰۴ مورخ ۲۵تیر۱۳۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به تملک وزارت بازرگانی در آمد و نام شرکت ترانس کنتینانتال تغییر یافت.

 

به‌استناد صورتجلسه‌ی مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام مورخ ۱۰ تیر۱۳۸۹، نوع شرکت از «سهامی‌خاص» به «سهامی عام» تغییر یافت و در تاریخ ۲۹خرداد۱۳۹۰ در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها‌ و مؤسسات غیر تجاری به ثبت رسید. همچنین، نام شرکت در تاریخ ۱ تیر۱۳۹۰ با شماره‌ی ۱۰۸۷۴ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌است.

با توجه به نتیجه‌ی اقدامات انجام شده و ارائه‌ی تعهدات لازم، نام این شرکت از تاریخ ۱۸ تیر۱۳۹۰ به عنوان چهارصد و شصت و یکمین شرکت پذیرفته شده در بخش «حمل و نقل زمینی»، گروه «سایر حمل و نقل زمینی» و طبقه‌ی «حمل و نقل زمینی بار» با نماد «حفارس (Hefars)» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

2im00g

حفارس با ثبت رکوردهای حمل ارزشمند در سال ۱۴۰۰

با تکیه بر طرح‌های توسعه‌ای ضمن دریافت “پروانه بزرگ مقیاس هوشمند سراسری” از سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور، توسعه شعب و عقد قراردادهای متعدد با صاحب کالاهای بزرگ، همواره به عنوان بزرگترین شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای در عرصه لجستیک کشور قدرت‌نمایی کرده و نظاره گر رشد، پیشرفت و شکوفایی شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس می باشیم.

1: قبل از ورود سهامدار جدید به شرکت خلیج فارس و همزمان با واگذاری، طی ابلاغیه‌های متعدد سازمان بورس و گزارش‌های حسابرسی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵ شرکت مشمول ماده ۱۴۱ شده بود که در نهایت با افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۷ از ماده ۱۴۱ خارج شد. 


۲: در واگذاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مانند شرکت حمل‌و‌ نقل بین‌المللی خلیج فارس به استناد نامه ۳۲۹۰۷/۱۳۰مورخ ۱۶ دیماه ۱۳۹۰شرکت بورس اوراق بهادار تهران، روند واگذاری طبق آیین‌نامه روش‌های واگذاری شرکت‌های بورسی کمیسیون موضوع ماده ۱۳۸ قانون اساسی می‌باشد و هرگونه ادعای شائبه واگذاری از طریق مذاکره و رد دیون، باطل و واگذاری مطلقاً بر اساس قیمت سهم در تابلوی سازمان بورس انجام گردیده است. بر اساس مستندات سازمان خصوصی‌سازی آگهی عرضه سهام شرکت حمل‌و‌ نقل بین‌المللی خلیج فارس در ۶ مرحله منتشر و طی فراخوان عمومی از طریق جراید کثیرالانتشار برای واگذاری آگهی رسمی شده است، ولیکن در ۵ مرحله ما قبل واگذاری هیچ خریداری برای سهام کنترلی شرکت خلیج فارس اعلام حضور ننموده است و نهایتاً در مرحله ششم آگهی واگذاری حفارس در خرداد ماه سال ۱۳۹۷، سازمان خصوصی سازی با رعایت تمامی ضوابط قانونی واگذاری شرکت‌های کنترلی، سهام کنترلی شرکت حفارس را به شرکت تعاونی ایثارگران ایده‌آل شهرآرا موکدا بر اساس قیمت تابلوی بورس اوراق بهادار به متقاضی خرید واگذار نموده است. (مستندات خرید سهام در سامانه کدال بورس اوراق بهادار منتشر شده است)


۳: آمارهای رسمی در خصوص سطح اشتغال شرکت بیانگر رشد ۱۰ درصدی، با وجود بازنشستگی بیش از ۳۸۴ نفر در دوران پس از واگذاری می‌باشد و عمدتاً در دوران پس از واگذاری زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در شرکت حفارس ایجاد شده بطوریکه این اقدام سهامدار عمده ضمن حفظ سطح اشتغال شرکت زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی برای جوانان جویای کار منطقه را نیز فراهم نموده، که در گزارشات صورت‌های مالی حسابرسی شده منتشر شده در سامانه کدال سازمان بورس درج شده است. بر همین اساس ادعای کاهش سطح اشتغال ادعای بدون ادله می باشد.


۴: طبق اطلاعات منتشر شده برای واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق سایت سازمان خصوصی‌سازی ipo.ir و سایت بورس اوراق بهادار به نشانی tse.ir به اطلاع می‌رساند، به استناد نامه ۱۱۲۵۶ مورخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ در واگذاری‌های کنترلی، خریداران منفردا و متفقا به نسبت سهام خریداری شده، جانشین تادیه دیون و بدهی‌ها و تعهدات و تضامین صادر شده شرکت در قبال شرکت‌های مادر تخصصی و سایر اشخاص دولتی مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی شده می‌باشند و در صورت سر رسید شدن موارد مذکور و عدم انجام تعهدات و بدهی‌های معوق شرکت، خریدار ملزم به پرداخت هزینه‌های مالی تحمیل شده ناشی از عدم تادیه دیون و بدهی‌ها و تسهیلات و تضامین می‌باشد و مسلماً هرگونه آزادسازی سهام منوط به تعیین و تکلیف بدهی‌های شرکت به شرکت‌های مادر تخصصی و سایر اشخاص دولتی نظیر خزانه، مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی شده است فلذا همین امر مبنای ارزیابی سهام می‌باشد.

بنا به گزارش صورت‌های مالی منتشر شده سال ۱۳۹۶شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس (سال قبل از واگذاری)، حدودا ۴۹۴ میلیارد تومان بدهی، تضامین و تعهدات به شرکت‌های اشاره شده را داشته است و عملاً علاوه بر بدهی ۶۰ میلیارد تومانی بارنامه‌ای به رانندگان خود مالک، به سازمان‌های حاکمیتی از جمله: سازمان‌های امور مالیاتی، تامین اجتماعی و مطالبات معوق سنواتی پرسنل و موارد زیادی از این دست بدهکار بوده است. سهامدار عمده در دوران پس از واگذاری و در راستای رفع موانع کسب‌و‌کار شرکت مبادرت به تعیین و تکلیف تمامی بدهی‌های مذکور نموده و این موضوع زمینه ثبات و ماندگاری شرکت را فراهم ساخته است که عندالزوم مستندات تعیین تکلیف شدن بدهی‌های شرکت، قابل ارائه به نهادهای نظارتی می‌باشد.  


۵: شرکت حمل‌و ‌نقل خلیج فارس در سال ۱۴۰۰ با ثبت رکورد بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن حمل، رکورد حمل دهه اخیر شرکت‌های حمل‌و‌ نقل کشور را جابجا کرده است و زیان ناخالص سال‌های ما قبل و حین واگذاری را به سود ناخالص تبدیل کرده است.


۶: سهامدار عمده جدید شرکت حفارس با پرداخت و تعیین تکلیف تمامی بدهی‌ها و مطالبات معوق رانندگان تجاری علاوه بر جلب اعتماد از دست رفته شرکت خلیج فارس نزد رانندگان خود مالک( تجاری) در دوران افول (۹۶-۹۵) شرکت، زمینه همکاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر از رانندگان خود مالک را در ۳ سال اخیر فراهم نموده است.


۷: روند رو به رشد سهام حفارس در بورس اوراق بهادار کشور نمونه بارز رشد و شکوفایی شرکت در عرصه کسب‌و‌ کار خود می‌باشد.


۸: بر اساس اسناد موجود در سازمان خصوصی سازی و مستندات موجود در سایت سازمان خصوصی سازی، سهام ترجیحی به تمام کارکنان متقاضی که برای دریافت سهام ترجیحی ثبت نام کرده بودند تخصیص یافته است.

شرکت تعاونی ایده آل شهرآرا

50.98درصد

صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سودا

1.09درصد

سایر سهامداران

47.93درصد

مشخصات اعضای هیئت مدیره

به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ ۱۹/۰۴/۱۳۹۹ اشخاص زیر به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب گردیدند. همچنین بر اساس مصوبه مورخ ۰۲/۰۵/۱۴۰۰ هیئت مدیره، آقای عبدالکریم نعناکار به عنوان نائب‌رئیس هیئت مدیره و  مدیر عامل شرکت انتخاب گردیده است.

مشخصات و سوابق مدیرعامل و مدیران اجرایی در دوره مالی شش ماهه منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ شرکت به شرح ذیل می باشد؛

  • نام و نام‌خانوادگی غلامحسین مصلح
  • نماینده قانونی ندارد
  • سمت رئیس هیئت مدیره
  • سوابق مهم اجرایی حمل و نقل
  • میزان مالکیت در سهام شرکت۷۲۳۰
  • نام و نام‌خانوادگی موسسه تشریفاتی و خدماتی ایده آل شهرآرا(عبدالکریم نعناکار)
  • نماینده قانونی دارد
  • سمت نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل
  • سوابق مهم اجرایی حمل و نقل
  • میزان مالکیت در سهام شرکت۷۲۳۰
  • نام و نام‌خانوادگی مسیر سبز فرادیس(جواد صادقی مجد)
  • نماینده قانونی دارد
  • سمت عضو هیئت مدیره
  • سوابق مهم اجرایی حمل و نقل
  • میزان مالکیت در سهام شرکت ۱۰۰۰
  • نام و نام‌خانوادگی آروین تجارت ثمین(علی عالی خانی)
  • نماینده قانونی دارد
  • سمت عضو هیئت مدیره
  • سوابق مهم اجرایی حمل و نقل
  • میزان مالکیت در سهام شرکت۷۲۳۰
  • نام و نام‌خانوادگی رهپویان ساحل آبی(علی اصغر حسینی)
  • نماینده قانونی دارد
  • سمت عضو هیئت مدیره
  • سوابق مهم اجرایی حمل و نقل
  • میزان مالکیت در سهام شرکت ۱۰۰۰

سرمایه و اطلاعات سهامداران شرکت

سرمایه شرکت قبل از تجدید ارزیابی بالغ بر ۳۴۹،۰۰۰،۰۰۰ سهم یک هزار ریالی بوده و در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ با توجه به دریافت مجوز های لازم از مراجع ذیصلاح و از محل تجدید ارزیابی داراییها سرمایه شرکت به ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰ سهم یکهزار ریال افزایش یافت.

سال تغییرات سرمایه شرکت (ریال)
مبلغ سرمایه مبلغ افزایش سرمایه درصد افزایش سرمایه
۱۳۹۷ ۳۴۹،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰،۰۰۰ ۶۲۳

 

همچنین ترکیب سهامداران درصدی شرکت به شرح جدول زیر می باشد؛

ردیف نام سهامدار دوره مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ دوره مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹
تعداد سهام درصد مالکیت تعداد سهام درصد مالکیت
۱ شرکت تعاونی ایده آل شهر آرا ۱،۲۸۹،۴۷۵،۹۰۰ ۵۱٫۰۹ ۱،۲۸۶،۶۷۵،۹۰۰ ۵۰،۹۸
۲ صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سودا ۲۷،۳۶۰،۷۱۴ ۱٫۰۸ ۲۷،۴۵۸،۱۹۶ ۱٫۰۹
۳ سایر سهامداران ۱،۲۰۷،۰۶۷،۳۸۶ ۴۷،۸۳ ۱،۲۰۹،۷۶۹،۹۰۴ ۴۷٫۹۳
جمع ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰ ۱۰۰ ۲،۵۲۳،۹۰۴،۰۰۰ ۱۰۰

مهم ترین منابع، ریسک ها و روابط

  • ریسک نقدینگیبا توجه به اینکه قراردادهای شرکت به صورت مکتوب است، وصول مطالبات کمتر با مشکل مواجه می شود. لیکن چنانچه وصول مطالبات با تاخیر انجام پذیرد به دلیل بالا بودن هزینه های مستقیم عملیاتی (به جهت ماهیت خدمات) شرکت در زمان پرداخت پسکرایه دچار کمبود نقدینگی خواهد شد در نتیجه پرداخت به رانندگان تجاری شرکت با مشکل مواجه خواهد شد.
  • ریسک تجاریدر گذشته مشتری عمده حفارس، به سبب حمل گسترده کالاهای اساسی از جمله گندم و آرد، شرکت بازرگانی دولتی ایران بود. اما وجود یک مشتری خاص، ریسک تجاری شرکت را بالا میبرد. استراتژی جدید باعث شد، سهم شرکت در بخش تجاری برای سایر مشتریان رو به افزایش باشد. برای اجتناب از این ریسک، شرکت با رعایت تشریفات قانونی وارد حمل و نقل ترکیبی و بازار حمل جدید خواهد شد.
  • ریسک نگهداری ناوگان از آنجاییکه شرکت دارای ناوگان ملکی گسترده بوده و نگهداری و تعمیرات ناوگان توسط خود شرکت انجام می شود برای تعمیرات نیاز به قطعاتی هست که بار مالی فراوانی دارد. برای اجتناب از این ریسک شرکت در نظر دارد نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده اقدام نماید.
  • ریسک توسعه بازار و بازاریابی خدمات جدیدیکی از مهم ترین موانع توسعه بازار وجود انحصارات منطقه ای حمل برخی کالاهای مهم می باشد که شرکت در سالهای اخیر توانسته است برخی از این انحصارات را شکسته و به بازارهای جدید محلی از جمله بازار حمل پسماند، حمل سیالات مانند روغن و نفت وارد شود.